Freelander I ETC
ETC: Electronische Traction ControlEr komt in het terrein een moment dat een of meer wielen hun grip verliezen of je "een pootje" opligt. Bij een Defender of een Discovery (zonder ETC) zal het vrij draaiende wiel alles krijgen en ondanks ingeschakelde midden sper stoppen deze beide Land-Rovers resoluut. Ook bij de Freelander zal de gesperde viscosekoppeling je niet verder kunnen helpen. Geheel van deze tijd komt de elektronica ongevraagd, maar zeer welkom, te hulp. De ETC is bij de Freelander niet zelf in of uitschakelbaar. De Freelander heeft sinds 2000 de ETC standaard (op de eerste modellen als optie leverbaar).Het ETC is een elektronisch systeem wat gebruik maakt van het ABS (Anti Blokkeer Systeem) remsysteem en voorkomt dat je wielen bij verlies van grip gaan spinnen. De werking berust op snelheidsmeting op elk van de vier wielen. Bij het ABS remsysteem meten snelheidssensoren op alle vier de wielen of de wielen even snel draaien. Bij langzamer draaien of blokkeren van een of meer wielen, laat de ABS remmodule de remdruk van dit wiel terug lopen waardoor het weer even snel gaat draaien. Het ETC benut dezelfde snelheidssensoren. Bij de ETC worden de rollen omgekeerd.Het wiel wat sneller gaat draaien (tov de andere wielen) als gevolg van grip verlies, wordt nu door elektronisch opgebouwde remdruk afgeremd. Niet schrikken van de herrie. Het kort en pulserend blokkeren van een wiel klinkt alsof er iemand ritmisch met een flinke hamer tegen het onderstel staat te slaat. Voelt (zeker de eerste keer) ongemakkelijk aan, maar het hoort zo. De ETC is eigelijk een tegenstrijdig principe. Je geeft als bestuurder gas om tractie te verkrijgen, terwijl de electronica met "twee benen" op de rem gaat staan.Door het ingrijpen van de ETC komt er opeens weerstand op de aandrijflijn en de overige wielen krijgen hun aandrijf koppel terug. Er moet dan wel motor koppel paraat zijn. Als je met een te laag motortoerental rijdt of het gas net even teveel laat opkomen, slaat je motor direct af. Laat de motor ALTIJD rond het maximum koppel toerental draait. Zeker op het moment dan een wiel grip gaat verliezen en het ETC je spontaan en onaangekondigd te hulp schiet. Houdt rekening met het volgende.De ETC remt het (doorslaande) wiel af, terwijl jij gas geeft. De energie van die rem zal worden omgezet in warmte. Bij veelvuldig gebruik van de ETC kan de temperatuur in de remmen (ook door de minimale koeling) behoorlijk oplopen. Dat ruik je, zeker vanaf de achter gemonteerde remtrommels. Ook het rempedaal kan na een stevig potje ETC'en opeens anders aanvoelen (sponsig en/of dieper staan). Stop dan OF neem een rustige asfalt route en laat de remmen rustig afkoelen.