Serie Land Rover: Aankoop advies.

In de clubshop van de LRCH is een boekje te koop met adviezen voor de aanschaf van een Land-Rover en Range-Rover. Ben je van plan een Land-Rover aan te schaffen, koop dit boekje en lees het eerst door.Dit beschrijft niet alleen de Serie Land-Rovers (met hun specifieke nukken), maar ook de latere 90/110 (1983 - 1990), Defender (1991 - 1999), Discovery Serie I (1989 - 1996) en de Range-Rover Serie I (1970 - 1992) modellen. Een vergelijking van deze modellen kan soms tot een andere keuze leiden. Ook de historie van Land-Rover komt aan bod.Maak, met behulp van het boekje, een afvinklijstje en raadpleeg deze tijdens je zoektocht naar een Land-Rover regelmatig.Over de aankoop:Allereerst, heb je een Land-Rover op het oog, laat je dan niet leiden door emoties.Ook een Land-Rover is maar (aluminium) blik met wielen! Mooie (en sterke) verhalen van de verkoper mislijden je objectiviteit. Bedenk dat hij hem ondanks zijn "familie band" toch weg doet.Bij aankoop is emotie de slechtste raadgever. Neem indien mogelijk een (autotechnische) kennis mee, welke geen "Land-Rover vlinders" in zijn buik heeft. Bij het LRCH doen wij geen aankoopadviezen en/of keuringen.Ook de prijs van een Serie Land-Rover is niet zondermeer te bepalen.De technische staat, de gemonteerde accessoires, het gebruik (een ex Reddingsbrigade voertuig, welke in zee heeft gereden, mag niet meer als de sloopprijs opbrengen!) en het gepleegde onderhoud (is de historie bekend? en betrouwbaar?) bepalen sterk de prijs. Om maar niet over een geheel tot A-1 niveau gerestaureerd versie te praten.

  • Een keuring bij de ANWB is voor een Serie LR (gezien de leeftijd en afwijkende techniek) beperkt mogelijk. Als je ANWB lid bent, kun je bij hun informeren.
  • Belangrijkste punt, controleer vooral alles ONDER de auto. Als er geen hefbrug voorhanden is, neem dan een overal, staalborstel, een sterke zaklamp en een rolmatje mee,
  • Spreek altijd overdag af en neem voldoende tijd om de aangeboden wagen van onderen te inspecteren en daarna uitgebreid proef te rijden (zie hieronder),
  • Spreek af, dat de Land-Rover een nacht buiten blijft staan (en op een harde ondergrond) en spreek af dat de Land-Rover vooraf NIET wordt gestart,
  • Spreek bovenstaande vooraf met de verkoper door. Heeft hij hier bezwaar tegen, wees dan achterdochtig.

Hieronder enkel hoofdpunten om te controleren;

  • Een schutbord vervangen is geen DHZ klusje. De voetenbakken zijn een onderdeel van het schutbord en vaak onder de pedalen doorgeroest. Let op het metaal rondom de voordeurscharnieren en de schanieren van het voorraam.
  • Ook een geheel Chassis vervangen is geen DHZ klus. Vooral de achterste delen van het chassis zijn erg roest gevoelig. Er zijn losse achterdelen te koop. Let ook op knikken in de zijkant van de langs chassisbalken, dit duidt op schade.
  • Let op olie lekkage uit motor, versnellingsbak en tussenbak. Vettige "zweet" randen rondom de carterpan en versnellingsbak deksels zijn geen probleem. Als alles baggervet is, of juist extreem schoon (gespoten) is een nadere inspectie gewenst.
  • Let op olie lekkage uit de vooras (en de staat van de stuurbollen) en de achteras (ook bij de remtrommels). Schroef (zonodig) de vulpluggen van de differentieels los (1/2" vierkant van een doppendoos) en steek je vinger in de olie. Komt er wittige olie uit, dan staat er water in. Er is dan grote kans op corrosie op de lagers, kruiskoppelingen en/of tandwielen.
  • Veren, rubberbussen en de uitlaat zijn te vervangen. Uitgeslagen veerbussen (scharnierpunten) in het chassis niet.
  • Start de motor pas nadat de inspectie aan de onderzijde is afgerond.

Bij een DIESEL;

  • Controleer of de motor inderdaad, zoals afgesproken, koud is.
  • Motor tenminste 30 seconde voorgloeien. Starten ZONDER aan het gaspedaal te komen. Na het aanslaan mag deze hoogstens een kort blauw pluimpje aan de uitlaad produceren.
  • Blijf nog steeds van het gaspedaal af, als de motor langer blauw blijft roken, dan duidt dit op olie verbruik. Na ongeveer 3 minuut moet het diesel "nagelen" duidelijk minder worden en de motor "rond" stationair blijven lopen. Blijf nog steeds van het gas af.

Voor zowel Diesel als benzine motoren vervolgens;

  • Laat de motor ongeveer 5 minuten rustig stationair doorlopen. Luister of deze regelmatig loopt. Ongelijke loop duidt meestal op motorslijtage en of brandstof problemen (bij Diesel op injectors of pompafstelling / slijtage) en (bij benzine op een slechte ontsteking en/of versleten carburator).
  • Geef vervolgens enkele malen een korte stevige trap op het gaspedaal. Blauwe rook is olie, zwarte rook signaleert op brandstof problemen (Diesel injectors zijn kostbaar om te vervangen).

Ga een stuk rijden;

  • Rij, nadat de motor op temperatuur is, een stuk volgas en kijk of er zwarte, dan wel blauwe rook uit de uitlaad komt. Blauwe rook duid op olie verbruik, dus ernstige motor slijtage.
  • Bij een Diesel: Een lichte zwarte rook is geen probleem, veel zwarte rook (roet) duidt op slechte verbranding (injectors of inspuitpomp) of compressie verlies (versleten motor).
  • Probeer het op en terug schakelen, dit gaat bij een Serie LR wat zwaar. De oudere Serie en de Militaire versnellingsbakken hebben geen synchronisatie op de eerste versnelling. Het moet trefzeker gebeuren. Mis schakelen en/of rammelende poken duiden op slijtage.
  • Zoek een vlakke gladde weg op. Luister naar de geluiden uit de aandrijflijn. Belast de motor afwisselend door bij ongeveer 2000 toeren (ongeveer 50 km in vier) volgas en gas los te rijden.
  • Trap de koppeling in en laat de auto uitrollen. De auto moet rustig en zonder trillingen uitrollen (ritmisch hobbelen komt meestal door platte kanten in de banden van het lange stilstaan).

Zoek een zandpad of grasveld (recreatie gebied).

  • Doe bovenstaande ook in de lage gearing. Schakel de lage gearing in,
  • Rij weg in de 2e versnelling en let op "klonk" geluiden bij wisselende belasting, dit is als regel (te)grote speling in de diverse tandwielen, dus slijtage in vers.bak, tussenbak of differentieels.
  • De vierwiel aandrijving (en lage gearing) NOOIT op asfalt gebruiken.

En bedenk, je koopt geen nieuwe auto maar een stukje antiek. Kijk er dan ook als een antiquair naar en niet alleen als autoliefhebber. Taxeer de staat. Calculeer de te verwachten kosten. Taxeer jezelf, kun je dat aan?Over het onderhoud en de kosten.Van Japanse auto's staat 50 % na 8 jaar op de sloop. Duitse auto's staan gemiddeld na zo'n 15 jaar en Volvo na gemiddeld 20 jaar op de sloop. Van Land-Rover's zeggen de statistieken dat van 20 jaar en ouder nog 65% rond rijd. Na 20 jaar stoppen de statistieken.Land-Rover's lijken dus onverslijtbaar. Dat wil echter niet zeggen dat ze dat ook zijn.Serie Land-Rover's zijn tenminste 25 jaar oud, vaak veel ouder. De laatste 109" rolde in 1983, de laatste 88" in 1985 van de band. De toegepaste techniek stamt nog uit de 60 er jaren en het toegepaste materiaal is niet ongevoelig voor roest, slijtage en vermoeidheid (er breken soms spontaan dingen af). Zeker als de Land-Rover een "professioneel" leven achter de rug heeft, heeft de techniek daaronder te lijden gehad.In de 60er en 70er jaren kocht je geen Land-Rover voor het wekelijkse ritje naar de Supermarkt (zoals nu).Een Serie Land-Rover is ondanks zijn leeftijd, goed (en betaalbaar) op de weg te houden. Wel zal je moeten rekenen op meer reparaties en ook vaker onderhoud moeten plegen, als aan een "moderner" voertuig. Dat kost vooral (veel) tijd. Gelukkig zijn alle onderdelen zowel nieuw als gebruik (al dan niet gereviseerd of ruil) goed leverbaar. Originele Land-Rover delen zijn vaak duur, maar er is voldoende vervangingsmateriaal (ook in Nederland) voorhanden. In Nederland zijn er enkele bedrijven, welke zich in de Serie Land-Rovers hebben gespecialiseerd (zie LRCH magazine). Van de officieële Land-Rover dealer moet je niet veel verwachten. De Serie land-Rovers zijn daar inmiddels "uitgefaseerd". Het hebben van een goede (overdekte) sleutelruimte is een pré.Een Serie Land-Rover van 20 jaar of veel ouder is naar de normen van nu geen gebruiksvoertuig meer, maar een hobby. Wel een hartstikke leuke hobby. Echter, als je niet zelf kunt sleutelen en ook niet over een handige kennis beschikt (waar je vaak een beroep op kan doen), ga ik je af raden om een Serie Land-Rover te kopen.Dit is niet negatief bedoeld. De echte hobbyist spendeert wekelijks enkele uurtjes (tot zijn volle plezier) aan zijn troeteltje. Je zal van een echte Serie fanaat daarom nauwelijks onvertogen geluiden vernemen. Het onderhouden van een Serie Land-Rover kost echter veel meer (tijd) als een modernere 4x4, b.v een Defender of Discovery.En de winst van de vrijstelling van "Houderschapsbelasting" (bij 25 jaar en ouder) en de goedkopere "Old-timer" verzekering is kleiner als je denkt en zo weer op aan het extra onderhoud.Uiteraard is niet iedereen en niet elke Serie Land-Rover gelijk.De één vindt de dagelijkse ongemakken "A Land-Rover Lifestyle", de ander "eist" dagelijkse betrouwbaarheid. De een gaat voor een "beter als nieuw restauratie" (en heeft daar veel voor over), de ander vindt een afgeleefd uiterlijk vol deuken en prut juist "stoer". De een accepteert alleen "Orginal Land-Rover parts" de ander heeft de "sloop" als huis leverancier en sommige shuwen "vreemde" invloeden niet (motor b.v.). Zodoende is het lastig om een onderhoudskosten indicatie te geven.Houderschapsbelasting en schorsingSinds op 1 april 1995 de Wet op de Motorrijtuigenbelasting is gewijzigd, men spreekt nu van "Houderschapsbelasting". Hierbij is niet langer het daadwerkelijk gebruik van het voertuig de grondslag om belasting te heffen, maar is het bezit het belastbare feit.Een voertuig wat niet geschorst staat moet verplicht verzekerd zijn en een geldige APK hebben.Alle soorten voertuigen van 25 jaar en ouder zijn vrijgesteld van het betalen van de houderschapsbelasting, zonder beperkende voorwaarden. Officieel geldt de vrijstelling alleen bij hobbymatig gebruik. De vrijstelling wordt sinds 1995 automatisch verleend aan iedereen die een personenauto, bedrijfsauto (tot 3500 kg) of motorfiets/scooter heeft die 25 jaar wordt. Tegenwoordig krijg je automatisch bericht van de belastingdienst als je auto de 25-jarige leeftijd passeert. Ook bij aanschaf van een 25+ auto krijg je automatisch bericht.De APK keuring:Op (bijna) elke op het Nederlandse wegennet toegelaten personen en bedrijfsauto rust een jaarlijkse APK verplichting, ook al zijn ze meer dan 25 jaar oud. Ook een geimporteerde (oude) auto die een nieuw Nederlands kenteken heeft gekregen moet na 1 jaar APK gekeurd worden, en niet pas na 3 jaar zoals bij "echte"-nieuwe auto's.De eisen die bij de Algemene Periodieke Keuring worden toegepast zijn gebaseerd op voertuigen van recente datum.Hiervoor staat er op deze kennisbank een compleet APK overzicht.Tot slot, wat kun je zoal tegenkomen.Dit is een willekeurige ervaring van een Land-Rover 109" Serie III van 1974 met een 6 cilinder F-head benzine motor. Deze "Stationwagon" wordt ingezet als tweede (gezins-) auto, de jaarlijkse kampeer vakantie (naar b.v. Zuid-Frankrijk) en gaat soms bij LRCH evenementen het terrein in. Deze Serie III rijdt gemiddeld 8000 km per jaar en krijgt alleen het "noodzakelijke" onderhoud (en daar is wassen er geen van).Onderstaande is opgetekend over één jaar (2001);

  • Twee keer per jaar motorolie verversen, filtertje vervangen en alle nippeltjes in de aandrijflijn doorsmeren (moet inderdaad elke 4000 Km, tijdens vakantie rit een keertje extra),
  • Een startmotor die niet meer rond wil (lastig, maar de 6 cilinder is zolang aan te slingeren!!!). Uitbouwen en vervangen door ruil startmotor,
  • Nieuwe olie in de stuur "bollen", omdat er door een diepe waterpoel gereden is en de "seals" niet meer perfect zijn (seals moeten tzt ook vervangen worden, tijd!!),
  • Een slippende koppeling (waadplug vergeten te plaatsen waardoor er nu olie op de koppelingsplaat zit). Vervangen, Hiervoor moest wel de motor eruit. Weekendje sleutelen met twee man. Meteen de kleppen gesteld, kun je normaal (bij een 6 cilinder) erg lastig bij. Meteen ook een ander uitlaad spruitstuk gemonteerd (was al heel lang gescheurd),
  • Stuurkogel vervangen (droog gelopen en speling is een afkeurnorm bij de APK),
  • De jaarlijkse APK, toch een drempel met een oude auto. Je moet tenslotte deels aan de eisen van NU voldoen !!

Verder de kleine dagelijkse ongemakjes;

  • Een afgebroken schanier van het voorruit. Is nog te lassen,
  • Een achterlicht doet het "spontaal" niet meer. Loshalen, ontroesten en opnieuw monteren,
  • Olieniveau controleren van motor, versnellingsbakken, differentieels en fusee. Die olievlek op straat komt toch ergens vandaan!!!!,
  • Lekkage langs de vooruit en ventilatie kleppen, heb je in de stromende regen opeens een natte broek.
  • En hij rijdt 1 op 5,5 á 6 op benzine met loodvervanger (of een blikje erbij)!!

Kortom, het hebben van een Serie Land-Rover moet u als hobby benaderen.Succes met je zoektocht en aankoop en tot ziens op de Land-Rover club.Rob Dekker, Technische commissie LRCH"Dit is een algemeen advies. Ofschoon door ons de grootst mogelijke zorgvuldigheid is betracht bij het formuleren daarvan, is dit advies vrijblijvend. Het uitvoering geven aan het advies geschiedt dan ook voor uw eigen verantwoordelijkheid. Het bestuur van de Land Rover Club Holland en de auteur kan geen aansprakelijkheid aanvaarden voor de gevolgen, welke voortvloeiende uit de uitvoering van dit advies. Indien u zich niet met het vorenstaande kunt verenigen verzoeken wij u dit (reparatie-)advies te negeren". LRCH Technische Commissie, 2005

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin