Welke olie en vetten

Dit item is opgesteld voor de Land Rover's, welke onder de Nederlandse condities rijden. Voor extreem warme of koude streken kunnen andere olieën gewenst zijn, zeker in de motor. De genoemde olie en vet kwaliteiten zijn gebaseerd op het huidige markt aanbod (dus 2009).Olie is olie, sprak een oude wijsheid, maar;- Frituren in een ATF Dexron II ?- Zonnebloemolie in je versnellingsbak ?- ACEA A1+B1 'long life' in je 200Tdi ?- ACEA B2 van de Discounter in je Puma ?Nee dus.Oliefabrikanten blijven hun producten doorontwikkelen. En ook de milieu eisen aan de geleverde producten worden steeds strengen. Hierdoor kan het mogelijk zijn, dat een oorspronkelijke Land Rover advies (b.v. van een Serie) inmiddels achterhaald is.In de 20e eeuw was "dikke" olie een garantie voor goede smering. Door de dopes en de (semie) synthetische versterking van de olie, zien we een verschuiving naar steeds dunnere olie (viscositeit = SAE waarde). Voordelen van dunnere olie zijn minder weerstand (betere start, snellere smeerfilm opbouw, lager brandstof verbruik). De nadelen? Minder demping, dus meer mechanische geluiden!! (vandaar de steeds verder 'ingepakte' motoren).De kwaliteit van de motorolie wordt grotendeels bepaald door de toevoegingen die erin zitten, de 'dope'. Dopes zijn primair om afval stoffen (condenswater en roet) in de basisolie op te lossen en zo vuilafzetting voorkomen. Die vuilafzetting staat bekend als 'black sludge'. Deze dope moet het vuil zo lang mogelijk zwevend houden.Maar de dopes worden ook speciaal ontwikkeld voor bepaalde motorconstructies. Een motor met bovenliggende nokkenas en hydraulische klepstoters vraagt om andere dopes, als een laag toeren draaiend gietijzeren stoterstangen dieseltje.Eén van de grootste verschillen tussen "oude" motor ontwerpen (2,25 en 2,5 LR motoren) en "nieuwe" (Td5, Puma), is dat de olie naast smerende ook een koelende en reinigende taak heeft gekregen. Dopes zijn hierop afgestemd en hebben hun hoogste rendement, als de olie op bedrijfstemperatuur is.De verschillen in de (bijvoorbeeld) B2, B3 en de dure A1+B1 olie kwaliteit is niet zozeer de viscositeit, maar de toegevoegde dopes.De (minimale) oliekwaliteit wordt vastgelegd door de autofabrikanten.Bekendste zijn de Amerikaanse API code (American Petroleum Institute) en sinds 1996 de Europese ACEA code (Association des Constructeurs Europeens d’Automobile)Omdat de rij omstandigheden en vooral de rijstijl in Europa andere eisen aan de smering stelt, zijn de ACEA codes de meest passende aanduiding. De reden is simpel. Europeanen maken vaker korte ritten en trekken sneller op. ACEA maakt onderscheid tussen benzinemotoren, lichte dieselmotoren en zware dieselmotoren. Dit zijn de Europese ACEA normen.

  • Benzine motorolie worden aangeduid met de letter A;
  • Lichte dieselmotor olie worden aangeduid met de letter B;
  • "Universele" motorolie (benzine en lichte dieselmotoren) worden aangeduid met de letter C;
  • Zware dieselmotorolie (vrachtwagens) worden aangeduid met de letter E.

Met een cijfer wordt het kwaliteitsniveau aangegeven.De ACEA aanduiding wordt gevolgd door 2 cijfers, b.v 02Dit is het jaartal, waarin de norm is vastgelegd/aangepast, de 02 is dus een olie specificatie uit 2002.December 2008 zijn de laatste nieuwe ACEA 08 specificaties vrijgegeven. Hierin zijn enkele ACEA specificaties aangescherpt en 2 nieuwe toegevoegd.Met uitzondering van A1+B1 geldt: hoe hoger het nummer, hoe hoger de kwaliteit.

  • Actuele ACEA kwaliteit voor benzinemotoren, ACEA: A2 96 en A3 02.
  • Actuele ACEA kwaliteit voor benzinemotoren met catalysator, ACEA: A4 02 en A5 08.
  • Actuele ACEA kwaliteit voor lichte (turbo) dieselmotoren, ACEA: B3 98 en ACEA B4 02
  • Actuele ACEA kwaliteit voor lichte dieselmotoren met roetfilter, ACEA: B5 08.
  • Actuele ACEA Multi olie voor benzinemotoren met cat. en lichte dieselmotoren met roetfilter, ACEA: C2 t/m C4

Minimale ACEA kwaliteiten zijn op dit moment ;

  • voor lichte diesels: ACEA: B3 98
  • voor benzinemotoren: ACEA: A2 96, A3 98

      In transmissie olie gaan weer andere dopes die zelfs onder extreme omstandigheden (afschuifkracht op tandwielen, bijvoorbeeld bij rijden in de lage gearing!!) voor een goede smering zorgen. Voor transmissie onderdelen (versnellingsbak, tussenbak en differentieels) gebruikt men de Amerikaanse API-GL aanduiding (Gear Lubrication),Actuele kwaliteit API-GL4 en GL5 en in de SAE aanduiding de toevoeging EP (Extreme Pressure) en/of Hypoid.Hier een overzicht van de keuzes en de specifieke aanvulling voor gebruik, verversing en/of niveau peilen.Om het zoeken eenvoudig te maken, zijn deze per groep neergezet.:Groep 1 zijn de Land Rover motor types,Groep 2 zijn de versnellingsbakken en de tussenbakkenGroep 3 is de rest van de aandrijving, de assen, stuurbollen en naven met de lagering.Groep 1; Land Rover motor types, Serie III;2,25 Benzine: Alleen zomer gebruik een SAE 20W50 ACEA A2 / A3, het hele jaar 15W50 ACEA A2 / A3 (1)2,25 Diesel: Alleen zomer gebruik een SAE 20W50 ACEA B2, het hele jaar 15W50 ACEA B3 (2)2,6 Benzine 6 cilinder: Een SAE 20W50 ACEA A2 / A3 (1)Land Rover vanaf 1985;2.5 benzine (90/110), alleen zomer gebruik een SAE 15W40 of SAE 15W50 ACEA A2 / A3, het hele jaar SAE 10W50 ACEA A2 / A3 of API-SG (1).2,5 NA diesel (90/110/127), alleen zomer gebruik een SAE 15W40 of SAE 15W50 ACEA B2 / B3, het hele jaar SAE 10W50 ACEA B3 of API-CD/CE (2)2,5 Turbo diesel (90/110/127), alleen zomer gebruik een SAE 15W40 of SAE 15W50 ACEA B2 / B3, het hele jaar SAE 10W50 ACEA B3 of API-CD/CE (2)(1) deze benzine motoren zijn ontworpen voor de “oude” CCMC-G2 / ACEA A2 of API-SE / SF olie soorten. Het is af te raden om hierin een (Semi) synthetische olie soort of "Long life"-olie (LL code) te gebruiken.(2) deze diesel motoren zijn ontworpen voor de “oude” CCMC-PD1 / ACEA B2 olie soorten. Het is af te raden om hierin een hogere (Semi) synthetische olie soort of "Long life"-olie (LL code) te gebruiken.OPMERKING:De ACEA A2 96, ACEA A3 02 en ACEA B3 98 zijn olie soorten welke aan de kwaliteitseisen van nu (2009) voldoen, maar afgestemd zijn op de constructeurs eisen van de 90er jaren. Het ontwerp van bovenstaande Land Rover motoren stamt uit die periode !! Bij gebruik van een hogere ACEA kwalificatie is door de sterkere reinigende werking kans op een verhoogd olieverbruik.De "Long Life -olie soorten (A1+B1) zijn ontwikkeld conform de eisen van de constructeur van de 21e eeuw. De in deze olie verwerkte dopes kunnen in een “klassiek” blok door hun de hoge reinigende werking zelfs een averechtse uitwerking hebben, zoals "spontane" olielekkage en een fors hoger olie verbruik.Kan zelf leiden tot het 'invreten' van lagerschalen en inbranden van klepzetels.

            200 en 300 Tdi , alleen zomer gebruik SAE 15W40 ACEA B2 of 15W50 ACEA B2 / B3 het hele jaar SAE 10W50 ACEA B3 of API-CE. Het gebruik van "Long Life"-olie verlengt niet het verversingsinterval en heeft derhalve geen toegevoegde waarde.Td5, hele jaar SAE 5W30 ACEA A1+B1 (zie voor uitgebreider olie advies ook het instructieboekje)Puma 2,4 diesel SAE 5W30 ACEA A1+B1 (zie voor uitgebreider olie advies ook het instructieboekje)Land en Range Rover;TurboD, (RR Classic met 2.4 of 2.5 VM diesel), zomer een SAE 10W40, winter een SAE 5W30 ACEA B3 of API CE2.5 DSE (RR 38A met BMW M51), een SAE 5W30 ACEA B4 of SAE 5W40 ACEA B3/B4Td6 (RR III met BMW M57), een SAE 5W30 ACEA B4 of SAE 5W40 ACEA B3/B4V8 3,5 carb, 3,9i en 4,2i : Een SAE 5W40 ACEA A3 of SAE 10W40 ACEA A3V8 4.0i en 4,6i "Thor, vanaf 1998", met Bosch Motronic injectie, een SAE 5W40 ACEA A3 of SAE 5W30 ACEA A1+B1 Long life.Freelander I;1.8i (Rover K-Serie), een SAE 10W40 ACEA A3, het hele jaar een SAE 5W40 ACEA A3.2.5 V6 (Rover K-Serie), een SAE 10W40 ACEA A3, het hele jaar een SAE 5W40 ACEA A3TD (Rover L-Serie 2.0 Di), een SAE 10W40 ACEA B3 of SAE 5W40 ACEA B3/B4TD4 (BMW M47), een (dure) SAE 0W40 ACEA B4 (Long-Life) of SAE 5W40 ACEA B4Groep 2; Versnellingsbak en tussenbak, Serie III, Land Rover four-speed gearbox with transferbox.In authentieke instructies wordt Hypoid SAE 90EP (Extreme Pressure) geadviseerd. Deze is lastig verkrijgbaar.Goede vervanger is een minerale transmissieolie SAE 80W90 API-GL4.Ondermeer Valvoline HP en Putoline MediumGear leveren SAE 80W90 API-GL4, maar in de vrachtauto wereld worden vele soorten GL4 tansmissieolie toegepast (dus naar een "Truck"-service).Aan sommige merken GL5 transmissieolie zijn dopes toegevoegd, welke de bronzen lagerschalen kunnen aantasten (galvanisch oplossen). Controleer bij twijfel de site van de fabrikant.LT95 four-speed gearbox with transferbox:In authentieke instructies wordt een motorolie SAE 20W50 geadviseerd.Door de ontwikkeling van de dopes, zijn de huidige ACEA A en B motoroliën minder geschikt voor transmissie toepassing.Goede vervanger is een Super Multigrade SAE 10W40 in de CCMC-D1 / ACEA E4 kwaliteit (D1 / E4 is een vrachtwagen kwaliteit olie, dus naar een "Truck"-service!). Maar er zijn ook goede resultaten met een SAE 75W80 API-GL4 transmissieolie. (Schakelt iets stroever, maar wordt ook stiller !) Wel een API-GL4 ZONDER (half) synthetische samenstelling gebruiken!!LET OP: De LT95 heeft gescheiden olie inhoud voor het 4-bak (2,6 liter) en de H-L tussenbak (3,1 liter).Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.LT85 “Santana” five-speed gearbox:[ komt nog ]Verversingsintervallen 40.000 km of 2 jaar.LT77 five-speed gearbox:Automaatolie (ATF) Dexron II D.De vulplug aan de rechterkant is tevens het maximale niveau van de bak. En vergeet bij verversen niet, om ook het filter te controleren / schoon te maken (grote ronde bout, onder aluminium achterdeel).Verversingsintervallen 40.000 km of 2 jaar.R380 five-speed gearbox:R380 versnellingsbak, gemonteerd aan Tdi en V8 (Defender, Disco I, RRC, Prefix 5oA), automaatolie (ATF) Dexron II D of III D. Bij zware belasting SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.R380 versnellingsbak, gemonteerd in Td5 en V8 (Defender Td5, Disco II, Prefix 6oA), SAE 75W80 GL-4 Semi-sythetic olie.Land Rover adviseert de Texaco MTF 94 (=75W80 GL-4) of Castrol SMX-S.De vulplug aan de rechterkant is tevens het maximale niveau van de bak.Filter van de R380 zit in de bak en is niet te reinigen zonder de hele bak te demonteren !GFT MT 82 six-speed gearbox (Puma, Ford Durashift MT82)[ info volgt ]Chryler Torqueflite A727(3 speed autobox):Voor de Amerikaanse Torqueflite (RR Classic) maakt Shell een afgestemde HD Synthetische ATF, de Donax TX, welke tot 150 graden belast mag worden.Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar, bij zware belasting, 40.000 km.ZF HP22 en ZF HP22EH en ZF HP24EH, (4 speed autobox):Automaatolie (ATF) Dexron II D.Onder zware belasting (terreinrijden of zware trailers) kan ik Castrol Transmax Z aanbevelen. Dit is een volledig synthetische transmissieolie en bestand tegen hoge temperatuur (een bekend probleem bij de Discovery I automaat is oververhitting).Verversingsintervallen 40.000 km of 2 jaar(Castrol Transmax Z, verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar)LT230 tussenbak serie: R en TTransmissie olie SAE 80EP API GL-4 of SAE 75W90R API GL-4LT230 tussenbak serie: Q en SETransmissie olie SAE 75W90R API GL-4Verversingsintervallen 40.000 km of 2 jaar.Zijn goede ervaringen met de Syngear SAE 75W90 API-GL4/5 van Kroon-olie (inmiddels opgevolgd door de SP 1011).Borg Warner tussenbak, RR Classic:Automaatolie (ATF) Dexron III, bijvoorbeeld de Castrol ATF TQ Dexron® III, welke speciaal voor Amerikaanse (transfer-)bakken is ontwikkeld.Verversingsintervallen 40.000 km of 2 jaar.Groep 3, De assen, stuurbollen en naven met lagering. ROVER-as Serie III, Differentieel voor en achteras:Oorspronkelijk staat hier een Hypoid SAE 90EP API-GL2 voorgeschreven. Deze is echter nauwelijks meer leverbaar.Vervanger is een transmissieolie SAE 80EP API-GL4, alternatief Multi-transmissieolie SAE 75W90 API-GL4.Verversingsintervallen 40.000 km of eerder bij vocht intreding (herkenbaar aan de witte emulsie)ROVER-as, Differentieel voor en achteras:( 90 (Defender) voor en achteras, 110, 127” en 130 (Defender) vooras, Discovery I en II en Classic RR voor en achteras )Hypoid SAE 80EP of SAE 90EP API-GL4, alternatief Multi-transmissieolie SAE 75W90 API-GL5.Goede ervaringen met de SP 1011 SAE 75W90 GL4/5 van Kroon-olie.Verversingsintervallen 40.000 km of eerder bij vocht intreding (witte emulsie)ROVER-as, Swivel pin house (Stuurbollen), Serie III en de Coilspring vooras van 1983 tot ong. 1989.MET niveau en aftap plug, ZONDER "outher hub/axle"-olieseals in de naven.Omdat hier de wiellager gesmeerd worden uit de stuurbollen, moet er altijd olie in!.Origineel staat hier een Hypiod SAE 90EP API-GL4 voorgeschreven.Goede vervanger is een Multi-transmissieolie SAE 80W140 API-GL4, zoals de Kroonolie Gearlube SAE 80W140 API-GL5 of Kendall SAE 80W140 API-GL4.Lagers monteren met Multi-purpose Lithium vet, kwaliteit NLGI-2. Het montage vet vermengd zich vanzelf met de olie in de naaf.Verversingsintervallen 40.000 km of eerder bij vocht intreding (witte emulsie)ROVER-as, Swivel pin house (Stuurbollen) van ong. 1989 tot 1998 (Tdi periode).MET nivo en aftap plug en MET "outher hub/axle"-olieseals in de naven. Hier smeert de olie alleen de CV-joint en fuseelagers.Origineel staat hier een Hypoid SAE 80EP API-GL4 voorgeschreven.Goede vervanger is een Multi-transmissieolie SAE 80W140 API-GL4 of het speciale Land Rover One Shot grease (FTC3435). Verwarm de tube "Land Rover One Shot grease" in een pan met water, dan gaat het vullen en niveau controleren eenvoudiger.Lagers monteren met Multi-purpose Lithium vet, kwaliteit NLGI-2.Verversingsintervallen 40.000 km of eerder bij vocht intreding (witte emulsie)LET OP:Vul de stuurbollen nooit hoger als de niveau stop. Te hoge vulling kan bij warm worden van de stuurbol tot overdruk en dus lekkage leiden. Zie ook de “Maintenance” toelichting hieronder.ROVER-as, Swivel pin house (Stuurbollen) vanaf 1998.Deze hebben geen niveau en aftap plug meer. Zijn af-fabriek "voor het leven” gevuld met transmissieolie SAE 00EP API-GL5Indien er toch vervangen moet worden, kan de stuurbol alleen door demontage leeg gehaald worden. “Schone” stuurbol vullen met één tube speciale Land Rover One Shot grease per kant (FTC3435) of met Texaco EP00 of Molytex EP00 GL-5.Lagers monteren met Multi-purpose Lithium vet, kwaliteit NLGI-2.==============================================SALISBURY, Differentieel:Serie III 109”, de OneTen, 127” en Defender 110 en 130 (tot 2006). Oorspronkelijk staat hier een Hypoid SAE 90EP API-GL4 voorgeschreven.Alternatief is de SAE 80EP API-GL4 of Multi-transmissieolie SAE 75W90 API-GL4/5.Verversingsintervallen 40.000 km of eerder bij vocht intreding (witte emulsie)LET OP: Bij de Salisbury as met trommelremmen worden de wilelagers vanuit de as gesmeerd. Controleer na verversen en de eerste rit het niveau nogmaals. Ook na het werken aan de wiellagers of steekas, het niveau in het differentieel controleren.SALISBURY, Wielnaven met trommelremmen.Lagers monteren met Multi-purpose Lithium vet, kwaliteit NLGI-2. Het montage vet vermengd zich vanzelf met de olie in de naaf.SALISBURY, Wielnaven met schijfremmen.Lagers monteren met Multi-purpose Lithium vet, kwaliteit NLGI-2.Voor de duidelijkheid is hieronder een tekening toegevoegd.===============================================STUURBEKRACHTIGING; Alle types.ATF van de Dexron II D kwaliteit.Verversingsintervallen 80.000 km of 4 jaar.Maintenance ROVER en SALISBURY assen.Het peilen / aftappen / vullen van de stuurbollen gaat het makkelijkst, als je het wiel in volledige uiutslag draait. Rechterbol door vol naar rechts te sturen, links idem. Door het volledig uitdraaien komen de peil en vul opening vrij van de bol en staan dus open.TIP: De transmissieolie of "One shot Grease" tube in een pan heet water voorverwarmen.Is het dunner en loopt het er gemakkelijker in.P.S. In de overgangs periode 1989 / 1990 naar de TDI motoren, zijn er "overgangs" Salisbury assen toegepast met trommelrem, maar wel met de oliekeerring (en steekas met verdikkong). Voor dat jaar dus even controleren, of de steekas wel of geen verdikking heeft.

                 

            Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

            Gebruikerslogin