APK: Keuring van een "historisch"-voertuig

De keuringmeester keurt in eerste instantie altijd naar de op dit moment geldende APK normen. Wordt aan deze APK normen voldaan dan volgt er automatisch een APK goedkeuring.Wordt aan één of meer APK keuringseisen niet wordt voldaan, dan moet de keuringmeester zijn beoordelen toetsen aan de eisen welke gelden voor het bouwjaar. Wordt hieraan alsnog voldaan dan is dit geen afkeur item.Voorbeeld:Een Land-Rover 109" (geel kenteken) heeft een kentekenbewijs deel I, afgegeven op 10 oktober 1974. Op de regel "bijzonderheden" staat vermeld: bouwjaar 03-1965. Het voertuig heeft bij de APK remmentest een vertraging van 4,8 m² laten noteren. Volgens de huidige normen (minimaal 5,2 m² ) zou er afkeuring volgen. Deze Land-Rover valt onder de historische voertuigen en heeft op het kenteken bouwjaar 1965 staan. De keuringseis wordt bijgesteld. De RDW eis voor motorrijtuigen waarvan het bouwjaar voor 1967 is gelegen, 3,8 m² als norm.De Land-Rover voldoet hieraan en zal op deze remvertraging waarde dus niet afgekeurd worden.Wordt ook aan de bouwjaar gerelateerde keuringseisen niet voldaan, dan volgt uiteraard afkeuring.Het rijden zonder geldige APK is strafbaar. Een auto met een verlopen APK mag alleen op de dag van (her)keuring rijden. Na het verlopen van de APK of een afkeuring, mag de auto nog maximaal 2 maanden aan de openbare weg geparkeerd staan. Binnen die tijd laten herkeuren of schorsen.De "historische" Land-Rover en de APK.Hieronder zijn een aantal specifieke Land-Rover pijnpunten uitgewerkt. In dit artikel wordt bij vele data en eisen verwezen naar het bouwjaar. Hiervoor moet je uiteraard het RDW bouwjaar lezen, zoals eerder beschreven.Koolmonoxidegehalte:Benzine motoren:

  • Voertuigen t/m bouwjaar 31 December 1973 behoeven niet aan koolmonoxide eisen te voldoen.
  • Voertuigen met bouwjaar tussen 1 januari 1974 en 30 September 1986 mogen maximaal 4,5 % koolmonoxide produceren.
  • Vanaf 1 Oktober 1986 mag een GRIJS kenteken voertuig max. 3,5 % , een GEEL kenteken voertuig (zonder katalysator) max. 3.0 % koolmonoxide produceren.
  • Een voertuig met katalysator (vermeld op kenteken!) max. 0,5 % koolmonoxide.
  • LPG (vermeld op kenteken !!):
  • Voertuigen t/m bouwjaar 31 December 1973 behoeven niet aan koolmonoxide eisen te voldoen.
  • Voertuigen met bouwjaar tussen 1 januari 1974 en 31 december 1985 mogen maximaal 1,5 % koolmonoxide produceren.
  • Vanaf bouwjaar tussen 1 januari 1986 mag maximaal 0,5 % koolmonoxide worden gemeten.
  • Bij een GEEL kenteken moet er vanaf 1 Januari 1978 een LPG buitenvulling gemonteerd zijn.

Roetmeting Diesels:Diesels van voor 1 Januari 1980 zijn vrijgesteld van roetmeting.Vanaf 1 Januari 1980 is de roetmeting verplicht.Een natuurlijk aangezogen diesel (NA) mag een maximale K-waarde van 2.5, een Turbo diesel (TD, Tdi) een maximale K-waarde van 3.0 produceren.Tip:Het is bekend dat de 2.25, 2.5 NA en de 2.5 Turbo D (niet de Tdi) met de nodige kilometers achter de rug, grens gevallen zijn bij de roetmeting. Meestal is dit aardig te verhelpen door de diesel meer "lucht" te geven. Zorg dus altijd voor een schoon of nieuw filter element en haal een eventueel gemonteerde snorkel (aanzuig weerstand!!) los van de luchtfilter.Een "paardenmiddel" is om tijdens de APK keuring het papieren filterelement tijdelijk te verwijderen.Ook kan het helpen om de carter ontluchtingsslang tijdelijk los te nemen. Dit mag bij een Land-Rover vervangen worden door een ventilatie dop (paddestoeltje).Aangezogen oliesporen uit het motorblok produceren relatief veel roet. Uiteraard is voorafgaande aan de APK een stevige rit altijd aan te bevelen.Verlichting:

  • Koplampen: Serie Land-Rover's t/m bouwjaar 31 December 1967 mogen de koplampen in / achter de grille hebben.
  • Vanaf bouwjaar 1 Januari 1968 mogen de koplampen maximaal 40 cm vanaf het breedste deel van het carrosserie (gemeten zonder spiegels) geplaatst staan.
  • Speciaal voor de Serie 2 Land-Rover met de koplampen in de gril.
  • Land Rover heeft de Serie 2 met koplampen in de gril voor de thuismarkt (en enkele exportlanden) tot 1970 gebouwd. Een Serie 2 van bouwjaren 1 Januari 1968 of later wordt bij de APK dus terecht afgekeurd, ook al zijn het importauto's met een later afgegeven Nederlands kenteken!
  • Mistachterlicht: één, gemonteerd links van het midden van de wagen of twee zijn toegestaan. Werking mag uitsluitend in combinatie met (gedimd) grootlicht. Als het mistachterlicht brandt moet dat door een controlelamp op het dashboard zichtbaar zijn. Verplicht vanaf 1 Jan. 1998.
  • Achteruitrijlamp(en): mogen alleen d.m.v. de versnellingspook ingeschakeld worden. Een schakelaar op het dashboard is niet toegestaan. Verplicht vanaf 1 Jan. 1998.
  • Mistlampen en/of verstralers zijn toegestaan, maar hoeven het niet te doen (draden moeten dan wel verwijderd zijn). Extra verlichting moet "symmetrisch" zijn (ofwel allebei branden, ofwel allebei los). Ook hier moet de werking met controlelamp op het dashboard zichtbaar zijn.
  • Mistlampen en/of verstralers indien gekoppelde aan de hoofdverlichting. Er mogen (incl. de koplampen) maximaal 4 lampen gelijktijdig kunnen branden.
  • Extra "Off-road" verlichting op een "roof rack" wordt gerekend als werklicht. Gebruik hiervan is op de openbare weg verboden en valt dus buiten de APK keuring. Deze lampen mogen dus nooit gekoppeld zijn aan de voertuig verlichting (seinlicht).

Het is trouwens een misverstand dat alles wat op een auto zit, ook moet werken. Voor 1 Januari 1998 waren mistachterlicht en achteruitrijlamp niet verplicht en hoeven het dus ook niet te doen.Echter, zijn deze lampen aangesloten, dan moeten ze ook aan de wettelijke APK normen voldoen (dus geen vocht of roest in de reflectors of gebroken glazen). Doorgebrande lampjes wordt als defect mee genomen in de APK keuring. Bij twijfel dus de gehele bedrading los nemen.

  • Tralies, gaas of bullbars: voor de koplampen mogen sinds Oktober 2003 weer (!!!!!), zolang ze niet meer dan 15% van het licht afschermen.
  • Rode achterreflectoren: zijn verplicht. Moeten rond of rechthoekig zijn. Driehoeken zijn verboden. Vanaf bouwjaar 1 Juli 1967 verplicht voorzien van een (NL) goedkeuringsmerk.
  • Remlichten: Auto's t/m bouwjaar 30 Juni 1967 mogen voorzien zijn van 1 (in het midden) of twee remlichten. Vanaf 1 Juli 1967 zijn twee remlichten verplicht.
  • Derde, centraal geplaatste, remlicht is vanaf bouwjaar 1 Oktober 2000 verplicht.
  • Richtingaanwijzers: Auto's t/m bouwjaar 30 Juni 1967 mogen zijn uitgerust met mechanische richtingaanwijzers of één zijknipperlicht. Vanaf bouwjaar 1 Juli 1967 zijn knipperlichten voor en achter verplicht.
  • Zijknipperlichten zijn vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 verplicht. Maar is er een trekhaak gemonteerde, dan zijn zijknipperlichten altijd verplicht, ongeacht bouwjaar.
  • Waarschuwingsknipperlichten: Zijn pas vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 verplicht.
  • Werklamp(en) (zijn GEEN achteruitrijlamp) zijn achterop toegestaan, mits de schakelaar hiervoor niet vanaf de chauffeursplaats te bedienen is.

Tip:Teveel gebleekte glaasjes, waardoor het geen duidelijk oranje of rood meer licht uitstraalt, zijn een afkeur norm. In plaats van glaasjes vervangen, kun je er ook oranje gloeilampjes in plaatsen!Chassis:Ondanks allerlei indianenverhalen mag er aan het (doorgeroeste) chassis wel degelijk gelast worden. Lange tijd was het regel, dat de doorgeroeste plek geheel uit het chassis geslepen/gebrand moest worden en vervangen door gelijkwaardig materiaal (originele Serie Land-Rover chassis is 2mm dik).Sinds 2003 is het (weer) toegestaan, om over de doorgeroeste delen een nieuwe stuk plaat te lassen. Mits van gelijk kwaliteit en gelast aan voldoende deugdelijk origineel materiaal.Een nieuw deel (b.v de achterbalk) mag de oude balk geheel vervangen.Let hierop bij het kopen van een Land Rover uit het buitenland. De eisen t.a.v. laswerk liggen daar vaak beduidend lager.Een "nieuw" gegalvaniseerde chassis.Dit is een prachtige uitvinding, maar worden in Nederland niet meer toegelaten. Na de ombouw moet de RDW het chassisnummer in het nieuwe chassis slaan en dat doen ze alleen in een door Land Rover geleverd of goedgekeurd chassis.Een Serie chassis wordt niet meer gemaakt. Kom je met een niet-origineel of een (home made) gegalvaniseerd chassis bij het RDW dan mag je je Land Rover weer op het oude chassis terug plaatsen!!De APK keurmeester ziet het vaak over het hoofd, zeker als het chassisnummer goed zichtbaar en op de juiste plaats is ingeslagen. Bij een steekproef door RDW loop je echter het risico je kentekenbewijs kwijt te raken. Gooi je oude chassis (delen) dus nooit weg. Een bestaand chassis (na reparatie) laten galvaniseren mag wel. Neem hierover vooraf contact op met de RDW. Zij controleren dan het chassisnummer, hangen een zegel aan het chassis en hameren naderhand het originele nummer weer terug in je verzinkte chassis.Een Land Rover uit het buitenland ingevoerd en met een gegalvaniseerd chassis, mag in Nederland door het RDW niet worden geweigerd. Uiteraard mits die in het land van herkomst gekentekend is geweest (dus voor import uit Engeland, daar eerst je chassis laten vervangen).Assen:Let op het verstevigingbalkje dat onder sommige Land-Rover Serie II achterassen zit gelast. Dit roest aan de onderkant vaak door. Dit balkje wordt gekwalificeerd als wielgeleidingsdeel en mag niet gerepareerd of vervangen worden. Laswerk aan assen en wielgeleidingsdelen is niet toegestaan.De enige wettige oplossing is om de complete achteras(huis) te vervangen.Remmen:

  • Remvertraging bij motorvoertuigen t/m bouwjaar 30 juni 1967 geldt 3,8 m².
  • Gescheiden remsysteem, zijn verplicht vanaf bouwjaar 1 juli 1967 . Dit geldt ook voor geïmporteerde auto's. Op een gescheiden remsysteem is een waarschuwingslampje voor het falen van één der remcircuits verplicht.
  • GEEL kenteken, vanaf bouwjaar 1 Juli 1967 geldt een remvertraging van 5,2 m² , gemeten bij een pedaaldruk van niet meer dan 50 kgf. Dit is op een Serie Land-Rover zonder rembekrachtiging krap haalbaar.
  • GRIJS kenteken, vanaf bouwjaar 1 Juli 1967 t/m 31 December 1997, geldt 4 m², gemeten bij max. 70 kgf pedaaldruk
  • GRIJS kenteken, vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 geldt 4,5 m², gemeten bij max. 70 kgf pedaaldruk.

Remwerking parkeerrem (handrem):

  • Remvertraging bij motorvoertuigen t/m bouwjaar 30 Juni 1967 is 1 m².
  • Remvertraging bij motorvoertuigen vanaf bouwjaar 1 Juli 1967 is 1,2 m².
  • Let op; Indien het voertuig GEEN gescheiden remsysteem heeft, moet de handrem als noodrem functioneren. Voor de handrem geldt dan een minimale remvertraging van 2,6 m².

Bij permanente 4x4 met (open) midden differentieel werkt de handrem op vele remmen testbanken (remplaat) onvoldoende. Dit moet bij de APK keurmeester bekend zijn, is een specifiek Land-Rover (t/m Defender en Discovery 2) en Classic Range-Rover gegeven.Een Land-Rover handrem overtreft door zijn constructie ruimschoots de APK norm, mits juist gemeten. Handrem mag rijdende alleen gecontroleerd worden bij lage (= stapvoets) snelheid.Veren:Veerbladen mogen niet gebroken zijn en de hoofdbladen mogen niet meer dan voor de helft ingesleten zijn. Dit is te controleren onder de "krul" waar de veerbout doorheen zit. De veren mogen nergens metaalcontact maken met het chassis of de ophanging. Door uitgeslagen rubberbussen kan de veer tegen het chassis of schommel aanlopen. APK afkeur item!.Wielgeleidingsarmen: Alle rubberbussen moeten heel en spelingvrij zijn. Mogen geen metaal op metaal contact maken. Reactiearmen moeten spelingvrij zijn.Schokbrekers mogen “vettig” zijn, maar niet lekken. De bevestiging moet opgesloten zitten (d.w.z. de rubbers onder en boven mogen geen ruimte hebben). Uitgeslagen rubbers komen vaak voor en is een APK afkeur item.Veiligheidsgordels:Autofabrikanten waren vanaf 1 Januari 1971 reeds verplicht om fabrieksmatige voor elke beschikbare zitplaats 2 of 3 bevestigingspunten voor veiligheidsgordels in te bouwen.Veiligheidsgordels GEEL kenteken;

  • Vanaf bouwjaar 1 Januari 1971 gordels verplicht voor alle direct aan deuren grenzende zitplaatsen. Geldt dus niet voor het middelste Land-Rover zitje.
  • Vanaf bouwjaar 1 Januari 1990 moeten alle voorwaarts gerichte zitplaatsen gordels hebben, dus ook het middelste zitje en de achterbank(en). Dus niet verplicht op de zijwaarts geplaatste bankjes.
  • Vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 zijn gordels verplicht op alle aanwezige zitplaatsen.

Veiligheidsgordels GRIJS kenteken;Verplicht vanaf bouwjaar 1 Januari 1998 op alle zitplaatsen, ook achterin bij een Crew-Cab.Op het kentekenbewijs kan bij "bijzonderheden" een vermelding staan "vrijgesteld van gordels".Dit kan voorkomen bij ex.militaire Land-Rovers. Bij een 88” LW ontbreken namelijk door de fabriek aangebracht bevestigingspunten.Als op een geel-kentekenbewijs bij type "cabriolet" vermeldt staat, zijn gordels niet verplicht.Dit geldt echter niet voor "open wagen" op een grijs-kentekenbewijs. Bij een grijskenteken slaat de type aanduiding "open wagen" alleen op de laadruimte, de Pick-Up bak dus en niet op de cabine. Een "grijze" softtop van na 1 Januari 1998 heeft dus gordel verplichtingen.Gordels mogen volgens de APK richtlijnen geen zichtbare beschadigingen (ook geen brandgaatjes) over de breedte vertonen. Een pluizige rand is acceptabel.LET OP:Wagens van vóór bovengenoemde data hoeven dus geen of slecht gedeeltelijk gordels te hebben. Echter, zijn er gordels gemonteerd, dan ben je volgens de huidige Wegen Verkeerswet ook verplicht ze te dragen. En gemonteerd vallen ze automatisch ook onder de APK (af)keuringseisen, ongeacht het soort kenteken en/of bouwjaar van het voertuig.En verder in en om de Land-Rover:Blauwe kenteken platen:De oud formaat blauwe platen (met witte letter / cijfer combinatie) zijn toegestaan tot en met bouwjaar 31 December 1977.Vanaf bouwjaar 1 januari 1978 zijn GIAK platen verplicht.Zittingen:Vanaf 1 Oktober 1971 moeten bij GEEL kenteken voertuigen zowel de zitplaats(en) als de rugleuningen vergrendeld kunnen worden. Het "simpele" Land Rover leertje voldoet aan deze eisen.Spiegels (alle voertuigen);Bouwjaar t/m 31 December 1974 mogen de buitenspiegels vooraan op de schermen staan, mits ze bij een aanrijding wegdraaien en daarna in dezelfde stand zijn terug te klappen.Vanaf 1 Januari 1975 moeten de spiegels vanaf de bestuurdersplaats kunnen worden versteld.Spiegeleisen GEEL kenteken;Hier moet minimaal één buitenspiegel aan de bestuurderszijde en een binnenspiegel gemonteerd zijn. Als zicht binnendoor onvoldoende is (hoofdsteunen!), moet ook een buitenspiegel aan de passagierszijde gemonteerd zijn.Spiegeleisen GRIJS kenteken; Linker en rechter buitenspiegels verplicht. Het zicht moet zodanig zijn, dat beide zijkanten van het voertuig over de gehele lengte zichtbaar zijn.Ruitenwissers:Voertuigen t/m bouwjaar 30 Juni 1967 moeten tenminste één ruitenwisser hebben. Vanaf bouwjaar 1 Juli 1967 moeten twee ruitenwissers aanwezig zijn of één die een voldoende deel (>75 %) van het voorruit wist.Ruitensproeiers: verplicht op voertuigen vanaf bouwjaar 1 Oktober 1970.Voorruitverwarming (ontwaseming): verplicht op voertuigen vanaf bouwjaar 1 Oktober 1970.Snelheidsmeter:vanaf 1 januari 1968 is een (ook bij nacht afleesbare) snelheidsmeter verplicht.Ter afsluiting (disclaimer).Met het samenstellen van dit artikel heb ik de hoogste zorgvuldigheid betracht. Bovenstaande eisen en data zijn in Juni 2006 bij het RDW gecontroleerd.De keuringsnormen voor de APK worden door het RDW regelmatig op hun waarde getoetst en indien nodig (wettelijk) bijgesteld. Raadpleeg bij twijfel altijd zelf het RDW, bijvoorbeeld via hun internet site www.rdw.nl. Ervaring leert dat zij snel en doeltreffend antwoord geven op gestelde vragen.Door Rob Dekker, Technische Commissie LRCH[ bijgewerkt tot 31 december 2008 ]Met dank aan René Gans (Auto ReGa, Ede) en Henk Warmenhoven van het Dutch Land Rover Register.APK: Keuring van een "historisch"-voertuig 30 jaar en ouder. Keuringsfrequenties vanaf 1 januari 2008 aangepast..Drie jaar (of vier jaar onder bepaalde voorwaarde) nadat een personenauto of lichte bedrijfsauto voor het eerst op de weg is toegelaten, is deze keuringsplichtig.Voertuig 30 jaar of ouder hoeven vanaf 1 jan 2008 nog maar eens per 2 jaar APK gekeurd te worden. Dit geldt voor alle brandstoffen en voor voertuigen tot 3500 kg GVW.Is de datum eerste toelating (zie kentekenbewijs) vóór 1 januari 1960, dan vervalt de APK verplichtingVoor de laatste informatie over de APK op de RDW site:http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/apk/apk_uitgelegd/de_apk_keuring/w...Gegalvaniseer chassis 88" van MARSLAND LRCH Forum: Roadrocket schreef;Ik zag in je APK-artikeltje in de LRCH-kennisbank dat een gegalvaniseerd chassis door de RDW niet geaccepteerd wordt.... dat schijnt echter voor een 88" pasgeleden veranderd te zijn. De Marsland-chassis hebben inmiddels een goedkeuring.[ Correspondentie vergenomen vanuit de link in de e-mail van Robert ]Auteur: bas88pickup.Datum: 16-01-2009 16:58Zo, ik heb mail terug van de RDW, lijkt me goed nieuws: zie onderstaande correspondentie:Van: Test eGainDatum: 16-1-2009 12:21:14Onderwerp: Re: No Subject[#141482]Geachte heer Groenendijk,In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.Wanneer een origineel Marsland chassis wordt gebruikt (te herkennen aan de ingeslagen naam) dan is aangetoond dat het chassis voldoet aan de RDW eisen. Deze mag dus inderdaad als vervangingschassis worden gebruikt.Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,Medewerker Klantenservice RDWMijn toevoeging:Goed nieuws voor wie aan het restaureren gaat. Met deze reaktie kan ik mij voorstellen, dat dit ook voor de 109" op zal gaan. Wel adviseer ik, voordat je begint, altijd zelf een bevestigig van het RDW te krijgen. Uiteraard, verwijzen naar dit bericht kan dan geen kwwd Verwijs in je correspondentie altijd naar het subjeject nummer, RDW # 141482.LET OP, deze RDW toelating geld alleen voor de 88" Serie chassis!!Dus niet voor de 90 / 110 chassis. Meer weten: http://www.marslands.com/chassis/swb-page.htmAPK eisen per 1 mei 2009 aangepastEen globale omschrijving van de aanpassing. Deze aanpassing komt voort uit de Europese richtlijnen en moet uiteindelijk (!) tot één Europese APK regelgeving resulteren.

  • Het kentekenbewijs deel 1 zal uitgebreider op de juistheid gecontroleerd worden. Naast de voertuig gegevens, moeten nu ook de motor gegevens (bij twijfel) gecontroloeerd worden op juiste motor type, motor vermogen en aantal cilinders.
  • De aanwezigheid van airbags en de juiste werking van de waarschuwingslampjes voor airbags en gordelspanners komen nu in de apk.
  • Aangezien veel auto's tegenwoordig over verstelbare koplampverlichting beschikken wordt ook de werking van het verstellingsknopje gecontroleerd.
  • De bandenspanning wordt voortaan ook meegenomen, omdat auto's met de juiste bandenspanning veiliger zijn en zorgen voor minder vervuiling en minder verbruik. "Dit levert een directe kostenbesparing op voor de consument", zegt RDW-zegsman Hans van Geenhuizen.
  • Verder wordt de werking van de brandstoftanks intensiever gecontroleerd.
  • Auto's die vanaf 31 december 2006 zijn toegelaten met xenonverlichting moeten voldoen aan bepaalde eisen waaronder een wiswasvoorziening. Wissers moeten ervoor zorgen dat de koplampen niet bevuild raken.
  • Bij campers wordt voortaan ook de gastank voor koken gecontroleerd.
  • Het voorbedrukte apk-rapport verdwijnt. Garagebedrijven mogen voortaan op blanco papier het rapport afdrukken.

De RDW heeft in samenwerking met de Bovag de nieuwe keuringseisen opgesteld. De aanpassingen worden doorgevoerd omdat verkeersminister Eurlings de apk-eisen wilde moderniseren.Fase 2, waarbij nog meer elektronische onderdelen worden gecontroleerd, zal medio 2010 van start gaan.Dan worden boordcomputers, maar ook abs-systemen in de apk meegenomen.Meer aktuele informatie: http://www.apk.nl/

     

Kortweg LRCH is een vereniging van liefhebbers van het Engelse merk Land Rover ... 

Gebruikerslogin